"Nanti" penyesalan yang tiada kesudahan.



Assalamualaikum.

Masih terngiang-ngiang lagi.
Walaupun dah bertahun berlalu.

"Izah, masakkan lempeng yang Izah masak hari tu untuk Ma"
"Nanti Izah masak ye"

Banyak kali disuruh aku masak.
Aku still cakap nanti ye ma.
Nanti orang masak.

Nanti terus nanti terus nanti.
Aku tak juga masakkan benda tu untuk dia.
"Bila nak masak?"
"Nanti orang masak"

Perkataan "nanti" terus keluar dari mulut aku.
Aku tak pasti pada masa tu.
Sama ada aku malas atau aku sibuk.
Aku tak rasa yang aku sibuk.
Aku yakin aku sangat malas untuk masak benda tu.

Sampailah suatu masa.
Ma dimasukkan ke dalam wad.
Aku fikir.
Bila Ma keluar dari hospital boleh lah aku masak lempeng untuk dia.

Sangkaan aku meleset.
3 hari Ma berada di hospital.
Masuk hari 3, Ma menghembuskan nafas terakhirnya.
Di samping, arwah mok long.
Pada pukul 8:45 pagi.

Aku hanya mampu mengeluh.
Penyesalan yang tiada guna lagi.
Sampai sekarang memori itu masih kukuh dalam ingatan aku.
Aku menyesal. Ye. Aku menyesal.
Tapi itu semua tidak mampu merubah segalanya.

Bertuah siapa yang masih ada ibu.
Hargai mereka. Buat semua perkara yang dia suruh.
Tanpa membantah.
Sayangi mereka. Gembirakan mereka.

Hari ini,
Lapan haribulan satu dua ribu empat belas.
Cukup 6tahun Ma pergi meninggalkan kami sekeluarga.
Semoga rohnya tenang di sana.
Al-Fatihah.

Note : Can't wait for B1A4 comeback. B1A4 Fighting!

No comments: